Czyste powietrze
informacja dla beneficjentów
O programie
Czyste Powietrze to rządowy program priorytetowy, którego celem jest poprawa jakości powietrza.
Dla kogo?
Program skierowany jest do właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnego budynku mieszkalnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne będące właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, gdy:
- dochód roczny wnioskodawcy nie przekracza kwoty 135 000 zł – w ramach Części 1) Programu (dla podstawowego poziomu dofinansowania),
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego, wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym, 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym – w ramach Części 2) Programu (dla podwyższonego poziomu dofinansowania).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód osoby, o której mowa w ust. 1, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Roczny przychód Wnioskodawcy z prowadzenia działalności pozarolniczej za rok wskazany w zaświadczeniu nie może przekroczyć dla wniosków składanych w 2023 roku kwoty – 120 400 zł.
Roczny przychód Wnioskodawcy z prowadzenia działalności pozarolniczej za rok wskazany w zaświadczeniu nie może przekroczyć dla wniosków składanych w 2024 roku kwoty – od 1.01.2023 r. – 139 600 zł, a od 1.07.2023 r. – 144 000 zł. - przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym, 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym
lub
ma ustalone prawo do otrzymywania: zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek wnioskodawcy przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie – w ramach Części 3) Programu (dla najwyższego poziomu dofinansowania).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Roczny przychód Wnioskodawcy z prowadzenia działalności pozarolniczej za rok wskazany w zaświadczeniu nie może przekroczyć dla wniosków składanych w 2023 roku kwoty – 60 200 zł.
Roczny przychód Wnioskodawcy z prowadzenia działalności pozarolniczej za rok wskazany w zaświadczeniu nie może przekroczyć dla wniosków składanych w 2024 roku kwoty – od 1.01.2023 r. – 69 800 zł, a od 1.07.2023 r. – 72 000 zł.
Co obejmuje dofinansowanie?
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na nowoczesne, spełniające najwyższe normy tj.:
- pompy ciepła
- kotły gazowe kondensacyjne/kotłownie gazowe
- kotły olejowe
- ogrzewanie elektryczne
- kotły na pellet/drewno
- węzły cieplne wraz z modernizacją instalacji wewnętrznych c.o. i c.w.u. i montażem kolektorów słonecznych.
Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku:
- ocieplenie przegród budowlanych
- wymiana stolarki zewnętrznej (okna/drzwi/bramy garażowe)
- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła wraz wykonaniem audytu energetycznego, dokumentacji projektowej i ekspertyz
- mikroinstalacjia fotowoltaiczna.
WAŻNE:
Listę urządzeń i materiałów, które spełniają wymogi Programu Czyste Powietrze tzw. Listę ZUM można znaleźć tutaj.
Formy dofinansowania
- dotacja
- dotacja z prefinansowaniem
- dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego
Dofinansowanie w formie dotacji może zostać udzielone w ramach Części 1, Części 2 i Części 3 Programu (dla podstawowego, podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania).
Dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem może zostać udzielone wyłącznie w ramach Części 2 i Części 3 Programu (dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania). Dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu może zostać udzielone wyłącznie w ramach Części 1 i Części 2 Programu (dla podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania).
Warunki finansowe
Sposób składania wniosków
Wnioski należy składać za pośrednictwem generatora wniosków NFOŚiGW https://gwd.nfosigw.gov.pl lub poprzez portal gov.pl
- Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
- W przypadku braku takiego podpisu, należy po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku, wydrukować formularz, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w danej gminie.
Lista Gmin, które podpisały porozumienie znajduje się tutaj.
Wszelkie szczegółowe informacje dotyczące Programu Priorytetowego Czyste Powietrze dostępne są na stronie www.czystepowietrze.gov.pl
Wniosek o dotację oraz dotację z prefinansowaniem może zostać złożony do WFOŚiGW w Opolu przez wnioskodawcę lub przez pełnomocnika wnioskodawcy.
Pełnomocnictwo jest niezbędne tylko w przypadku, gdy wniosek nie może być podpisany osobiście przez wnioskodawcę w wersji papierowej lub przesłany przez profil zaufany lub z podpisem elektronicznym przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD).
Nie ma potrzeby ustanawiania pełnomocnika, jeżeli wnioskodawca własnoręcznie będzie podpisywać wszystkie dokumenty przekazywane do Funduszu i oczekuje, że wszelka korespondencja będzie przekazywana na adres wnioskodawcy (zamieszkania lub mailowy).
WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE PEŁNOMOCNICTWA:
- Pełnomocnictwo może dotyczyć albo jednej osoby fizycznej albo jednego podmiotu innego niż osoba fizyczna. Nie należy podawać w pełnomocnictwie danych dwóch podmiotów.
- Jeżeli pełnomocnikiem zostanie podmiot inny niż osoba fizyczna, należy dodatkowo przedłożyć dokument potwierdzający umocowanie osoby fizycznej do reprezentowania tego podmiotu (jeśli nie wynika to z CEIDG lub KRS).
- Dane do korespondencji (adres korespondencyjny, adres e-mail) podane w pełnomocnictwie powinny być tożsame z danymi pełnomocnika wskazanymi w części A wniosku. Wszelka korespondencja do wnioskodawcy kierowana będzie na adres do korespondencji z pełnomocnikiem, wskazany we wniosku o dofinansowanie.
- Należy zwrócić uwagę na szczegółowy zakres pełnomocnictwa. Należy usunąć (wykreślić) wszystkie czynności, których nie będzie wykonywał pełnomocnik.
W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, pełnomocnictwo powinno zostać podpisane własnoręcznym podpisem wnioskodawcy.
Do wersji papierowej wniosku przekazanego elektronicznie przez system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD), należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub jego kopię (potwierdzoną przez wnioskodawcę lub pełnomocnika za zgodność z oryginałem).
Do wniosku składanego wyłącznie w wersji elektronicznej należy dołączyć skan pełnomocnictwa. Nie należy wklejać treści lub podpisów do edytowalnych plików pdf. Dokument przesyłany drogą elektroniczną powinien stanowić kopię (skan, zdjęcie) wersji papierowej dokumentu.
W przypadku wniosku o dotację z prefinansowaniem w roli pełnomocnika nie może występować wykonawca, z którym wnioskodawca zawrze/zawarł umowę na realizację zakresu przedsięwzięcia z prefinansowaniem.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie
WFOŚiGW w Opolu podpisał porozumienia z opolskimi gminami w zakresie wspólnej realizacji Programu Czyste Powietrze. Pracownicy gmin pomagają wnioskodawcom poprawnie złożyć wnioski oraz skompletować wymagane załączniki. Doradzają i udzielają niezbędnych informacji na temat programu Czyste Powietrze.
Wnioski o dofinansowanie składane za pośrednictwem gmin powinny mieć na pierwszej stronie pieczątkę z datą wpływu wniosku do urzędu gminy.
Wnioskodawcy mieszkający w gminach, które nie podpisały porozumienia z WFOŚiGW w Opolu, wszelkie formalności związane z Programem Czyste Powietrze dokonują w siedzibie Funduszu przy ul. Krakowskiej 53 w Opolu.
Lista Gmin, które podpisały porozumienie znajduje się tutaj.
Szczegółowe informacje na temat sposobu złożenia wniosku o dofinansowanie oraz oceny złożonych wniosków znaleźć można w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Aktualny Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze REGULAMIN KONKURSU (wfosigw.opole.pl)
WAŻNE:
Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku prosimy o zapoznanie się z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji /dotacji z prefinansowaniem, w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Znaleźć tam można wszelkie informacje na temat sposobu wypełniania poszczególnych punktów wniosku, w tym części wniosku dotyczącej uzyskanych dochodów. W Instrukcji opisano również, jak prawidłowo zarejestrować się w generatorze wniosków, a następnie złożyć wniosek o dotację lub korektę tego wniosku.
Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji /dotacji z prefinansowaniem, w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (link)
Załączniki do Instrukcji:
Zał. 1 Wykaz dochodów w zakresie niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionych w art.3 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych Wykaz_dochodów_w_zakresie_niepod.pdf (wfosigw.opole.pl)
Zał. 2 Koszty kwalifikowane dla podstawowego poziomu dofinasowania
Zał. 2a Koszty kwalifikowane dla podwyższonego poziomu dofinasowania
Zał. 2b Koszty kwalifikowane dla najwyższego poziomu dofinasowania
Sposób składania wniosków
Wnioski należy składać za pośrednictwem generatora wniosków NFOŚiGW:
https://gwd.nfosigw.gov.pl
lub poprzez portal gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze
Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
W przypadku braku takiego podpisu, należy po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku wydrukować formularz, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć wszystkie załączniki, które dotyczą składanego wniosku:
- Oświadczenie współwłaściciela nieruchomości, której dotyczy wniosek o dotację o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia – oryginał (jeśli dotyczy).
- Oświadczenie współmałżonka wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie przez współmałżonka zobowiązań wynikających z umowy dotacji – oryginał (jeśli dotyczy). Oświadczenie współmałżonka powinno być podpisane czytelnym podpisem przez współmałżonka lub jego pełnomocnika.
- Oświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na doręczanie przez WFOŚiGW w Opolu korespondencji drogą elektroniczną – oryginał (jeśli dotyczy).
- Pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy/współmałżonka/współwłaściciela przed WFOŚiGW w Opolu i NFOŚiGW – oryginał (jeśli dotyczy).
- Zaświadczenie o dochodach gospodarstwa domowego wnioskodawcy – dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania – oryginał
- Zaświadczenie potwierdzające, że wnioskodawca ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (tylko dla najwyższego poziomu dofinansowania, zamiast zaświadczenia o dochodach) – oryginał.
- Umowa z wykonawcą robót (tylko w przypadku wniosku o dofinansowanie z prefinansowaniem) – kopia.
- Kopia dokumentu ustanawiającego rozdzielność majątkową wnioskodawcy ze współmałżonkiem (w przypadku zaznaczenia we wniosku rozdzielności majątkowej ze współmałżonkiem).
- Kopia dokumentów z postępowania spadkowego (w przypadku śmierci współwłaściciela nieruchomości), a jeżeli nie przeprowadzono postępowania spadkowego – kopia aktu zgonu współwłaściciela.
- Kopia wypisu z ewidencji gruntów i budynków (w przypadku braku działki, na której znajduje się nieruchomość, w księdze wieczystej).
- Kopia dokumentu potwierdzającego własność/współwłasność nieruchomości (w przypadku braku księgi wieczystej lub braku aktualnych danych w księdze wieczystej dla nieruchomości).
Obowiązujące wzory załączników:
- Wzór_oświadczenia_współwłaściciela
- Wzór_oświadczenia_współmałżonka_na_realizację_inwestycji
- Wzór_Oświadczenia_Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na doręczanie przez WFOŚiGW w Opolu korespondencji drogą elektroniczną
- Wzór_Pełnomocnictwa_wraz_z_klauzą informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych przez WFOŚiGW w Opolu. Możliwe jest złożenie pełnomocnictwa bez wykorzystania powyższego wzoru, lecz o treści zgodnej z wymogami Regulaminu.
- Wzór_umowy_z_wykonawcą robót. Możliwe jest zawarcie umowy bez wykorzystania powyższego wzoru, lecz o treści zgodnej z wymogami Programu.
WAŻNE:
Wszystkie kopie dokumentów dotyczących wniosku o dofinansowanie, przekazywane do Funduszu w wersji papierowej, powinny zostać potwierdzone przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem (dopisek „za zgodność z oryginałem” oraz data i podpis wnioskodawcy).
Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji /dotacji z prefinansowaniem, w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” wszystkie oświadczenia przekazywane wraz z wnioskiem w formie elektronicznej należy odpowiednio uzupełnić, wydrukować oraz podpisać przez wskazane w nich osoby lub ich pełnomocnika.
Nie należy wklejać treści lub podpisów do edytowalnych plików pdf. Dokument przesyłany drogą elektroniczną powinien stanowić kopię (skan, zdjęcie) wersji papierowej dokumentu.
Dochody wnioskodawcy dla podstawowego poziomu dofinansowania:
- W p. C.1.2 wniosku należy podać kwotę z ostatniego złożonego PIT, w części „Obliczenie podatku” w pozycji „PODSTAWA OBLICZENIA PODATKU”, a nie w pozycji „Dochód” czy „Przychód”. Brany jest pod uwagę dochód roczny wnioskodawcy stanowiący podstawę obliczenia podatku, wykazany w ostatnim złożonym zeznaniu podatkowym, więc do momentu rozliczenia podatku za rok poprzedzający rok złożenia wniosku należy podać dochód roczny wykazany w zeznaniu podatkowym za przedostatni rok przed rokiem złożenia wniosku.
- W p. C.1.12-C.1.15 wniosku należy podać ilość posiadanych i dzierżawionych ha przeliczeniowych przyjmując przeciętny dochód z 1 ha przeliczeniowego wg obowiązującego na dzień składania wniosku obwieszczenia Prezesa GUS, ogłaszanego we wrześniu każdego roku (od 21.09.2023 r. 5 549 zł/ha).
- W p. C.1.16-C.1.19 wniosku należy podać wszystkie dochody inne niż ujęte we wcześniejszych punktach. Należy tu podać między innymi dochody uzyskane za granicą (praca, emerytura, renta), należności pieniężne otrzymywane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, alimenty i wiele innych.
Pełna lista dochodów, które należy ująć w tym punkcie znajduje się tutaj (link)
Dochody wnioskodawcy dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania
Każdy wnioskodawca ubiegający się o podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania zobowiązany jest do dołączenia do wniosku oryginału zaświadczenia, wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (lub inny upoważniony organ, zgodnie z Programem), wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, oraz rodzaj tego gospodarstwa (jednoosobowe albo wieloosobowe).
W przypadku najwyższego poziomu dofinansowania zamiast ww. zaświadczenia o dochodach wnioskodawca może przedłożyć oryginał zaświadczenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (lub inny upoważniony organ, zgodnie z Programem) potwierdzającego, że wnioskodawca ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Zaświadczenie musi zawierać wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek wskazany w zaświadczeniu musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
WAŻNE:
Jeżeli wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w p. C.2.5 wniosku należy wpisać wartość rocznego przychodu wnioskodawcy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu.
WAŻNE:
Zaświadczenia nie mogą być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie oraz najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
Aby uzyskać zaświadczenie o dochodach należy złożyć w urzędzie gminy żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
Wzór żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego (poniższy link)
https://bip.mos.gov.pl/prawo/wzory-wnioskow/wzory-wnioskow-o-zawarcie-umowy-o-realizacje-przedsiewziecia-niskoemisyjnego/
WAŻNE:
W żądaniu wydania zaświadczenia należy podać (dla wszystkich członków gospodarstwa domowego):
– dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
– dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
– dochody z gospodarstwa rolnego,
– dochody z działalności opodatkowanej na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Należy tu podać między innymi dochody uzyskane za granicą (praca, emerytura, renta), należności pieniężne otrzymywane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, alimenty i wiele innych. Pełna lista dochodów, które należy ująć w tym punkcie, znajduje się w formularzu żądania wydania zaświadczenia o dochodach.
WAŻNE:
Rozdzielność majątkowa małżonków nie oznacza, że małżonkowie mają odrębne gospodarstwa domowe.
Sposób składania wniosków
Wnioski o dotację należy składać za pośrednictwem banków, które przystąpiły do wdrażania Programu.
Banki udzielają wnioskodawcom wszelkich informacji na temat możliwości i warunków uzyskania kredytu i dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu oraz zapewniają dostęp do pełnych informacji dotyczących Programu, na stronach internetowych oraz w placówkach udzielających kredytu bankowego z dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu.
Aktualnie obowiązujący formularz wniosku o dotację wraz z wymaganymi załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępny jest w bankach.
Wniosek o dotację wraz z wymaganymi załącznikami składany jest w tym samym banku, w którym Wnioskodawca wnioskuje o kredyt w ramach Programu.
Nie ma możliwości uzupełnienia lub korekty wniosku o dotację po przesłaniu go do wfośigw.
Informacje na temat SKŁADANIA WNIOSKÓW o DOTACJĘ na częściową spłatę kapitału kredytu za pośrednictwem banków oraz aktualna LISTA BANKÓW dostępne są na stronie https://www.czystepowietrze.gov.pl/zloz-wniosek-w-banku/
Najważniejsze warunki dofinansowania w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego:
1. kwota kapitału kredytu udzielonego na przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dotację musi być wyższa niż kwota wnioskowanej dotacji na to przedsięwzięcie.
2. warunkiem wypłaty dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu jest wypłata beneficjentowi, przez bank, kredytu z przeznaczeniem wyłącznie na cele zgodne z Programem oraz wykorzystanie tego kredytu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Obowiązujący Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”: REGULAMIN KONKURSU (wfosigw.opole.pl)
Rezygnacja z wniosku lub umowy o dofinansowanie
Wnioskodawca może zrezygnować ze złożonego wniosku o dofinansowanie lub zawartej umowy o dofinansowanie składając oświadczenie z jednoznacznym wskazaniem wniosku, którego to oświadczenie dotyczy. Wnioskodawca składa oświadczenie o rezygnacji do właściwego wfośigw za pośrednictwem poczty elektronicznej, z adresu e-mail wskazanego we wniosku o dofinansowanie, albo w formie pisemnej.
Oświadczenie składane do WFOŚiGW w Opolu za pośrednictwem poczty elektronicznej należy przesłać na adres e-mail sekretariat@wfosigw.opole.pl .
Wycofanie wniosku w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie nie jest równoznaczne ze złożeniem rezygnacji ze złożonego wniosku.
W przypadku dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego wnioskodawca może wycofać złożony wniosek o dotację do czasu zawarcia umowy o dotację. Wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o wycofaniu wniosku za pośrednictwem banku, w którym został złożony wniosek o dotację albo bezpośrednio do właściwego wfośigw. Oświadczenie powinno zawierać co najmniej PESEL Wnioskodawcy, nazwę banku w którym złożono wniosek o dotację i adres budynku/lokalu mieszkalnego, w którym miało być realizowane przedsięwzięcie. Beneficjentowi przysługuje prawo wypowiedzenia umowy z zachowaniem 14-dniowego okresu wypowiedzenia pod warunkiem zwrotu przed upływem okresu wypowiedzenia otrzymanej kwoty dotacji wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia przekazania środków na rzecz beneficjenta do dnia uznania rachunku bankowego wfośigw. Wypowiedzenie umowy należy złożyć do wfośigw w formie pisemnej.
W przypadku niezrealizowania całego przedsięwzięcia objętego umową, Beneficjent może złożyć oświadczenie o zakończeniu umowy o dofinansowanie i rozliczeniu jej w całości tutaj.
Wypłata dotacji – jak złożyć wniosek o płatność
Wnioski o płatność mogą być składane dopiero po zawarciu umowy o dofinansowanie.
Maksymalny termin na złożenie wniosku o płatność jest uwidoczniony we wniosku o dofinansowanie (w części dotyczącej warunków umowy dotacji) i wynosi 90 dni od upływu terminu na realizację przedsięwzięcia.
Termin na realizację przedsięwzięcia wynosi:
– dla dotacji w ramach Części 1) i Części 2) Programu: do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji w ramach Części 3) Programu: do 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji z prefinansowaniem w ramach Części 2) i Części 3): do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie lecz nie później niż do 30.06.2029 r.
W sytuacjach niezależnych od beneficjenta, których następstw nie mógł uniknąć mimo zachowania należytej staranności, na uzasadniony wniosek beneficjenta, WFOŚiGW może przedłużyć maksymalny okres realizacji przedsięwzięcia o okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 30.06.2029 r. Limit 6 miesięcy nie dotyczy wydłużenia okresu realizacji przedsięwzięcia w wyniku przesunięcia terminu przyłączenia gazu przez operatora.
Płatność częściowa/końcowa dokonywana jest w oparciu o składany przez beneficjenta wniosek o płatność częściową/końcową, podlegający ocenie. Wypłata dofinansowania możliwa jest maksymalnie:
- w trzech częściach (trzech zaakceptowanych w całości lub częściowo wnioskach o płatność) w przypadku przedsięwzięcia realizowanego w ramach 1) albo 2) Części Programu (z wyjątkiem tzw. ścieżki bankowej, która została opisana w odrębnym Procesie obsługi wniosków);
- w pięciu częściach (pięciu zaakceptowanych w całości lub częściowo wnioskach o płatność), w przypadku przedsięwzięcia realizowanego w ramach 3) Części Programu;
- w trzech częściach (trzech zaakceptowanych w całości lub częściowo wnioskach o płatność – dotyczy pozostałej części dotacji po wypłacie zaliczki/ zaliczek) w przypadku przedsięwzięcia finansowanego w formie dotacji z prefinansowaniem w ramach 2) albo 3) Części Programu.
Poszczególne pozycje z zakresu rzeczowego (kategorie kosztów) muszą być rozliczane w całości w ramach jednego wniosku o płatność (nie ma możliwości rozliczania danej pozycji z zakresu rzeczowego w ramach kilku wniosków o płatność).
W przypadku dotacji z prefinansowaniem, każda zawarta przez beneficjenta umowa z wykonawcą powinna zostać rozliczona w całości w ramach jednego wniosku o płatność (nie ma możliwości rozliczania danej umowy w ramach kilku wniosków o płatność). Możliwe jest rozliczenie wszystkich umów z wykonawcami w ramach jednego WOP. Beneficjent wraz z WOP, w którym rozlicza daną umowę z wykonawcą, ma obowiązek złożenia potwierdzenia opłacenia w całości wkładu własnego w ramach tej umowy.
Wniosek o płatność częściową/końcową jest wypełniany na formularzu udostępnionym w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD), zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o płatność w ramach Programu „Czyste Powietrze”. (link do wniosku o płatność)
Po wypełnieniu on-line formularza wniosku o płatność w systemie GWD i załączeniu skanów wymaganych załączników, beneficjent podpisuje wniosek podpisem elektronicznym (kwalifikowanym lub podpisem zaufanym) i przesyła automatycznie za pośrednictwem systemu GWD do WFOŚiGW w Opolu.
W przypadku braku możliwości podpisania wniosku podpisem elektronicznym (kwalifikowanym lub podpisem zaufanym), po wypełnieniu i przygotowaniu do podpisu wniosku o płatność w systemie GWD, beneficjent drukuje wniosek i opatruje go własnoręcznym podpisem, a następnie po dołączeniu kopii wymaganych załączników składa do WFOŚiGW w Opolu w wersji papierowej.
Beneficjent ma obowiązek dołączenia do wniosku o płatność odpowiednio skanu lub kopii faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych, potwierdzenia dokonania zapłaty na rzecz wykonawcy lub sprzedawcy (jeśli dotyczy) oraz pozostałych dokumentów niezbędnych do potwierdzenia zrealizowania całości lub części przedsięwzięcia. Potwierdzenie dokonania zapłaty może być złożone w formie oświadczenia beneficjenta lub wystawcy faktury. Oświadczenie musi zawierać co najmniej zakres danych określonych w dostępnym wzorze.
Wzór Oświadczenia o dokonaniu zapłaty za faktury (link) Oświadczenie_o_dokonaniu_zapłaty.docx
Wzór Protokołu odbioru prac wykonawcy w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (link) Protokół_odbioru_prac_dla_wykona.docx
Wzór Oświadczenia dotyczącego poprawy lub wyjaśnienia zapisów protokołu odbioru prac zrealizowanych przez wykonawcę w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze” (link) Oświadczenie_o_dotyczące_poprawy.docx
Wzór Zaświadczenia Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej (link) Wzór_zaświadczenia_Operatora_Sie.docx
W przypadku realizacji przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją, do pierwszego wniosku o płatność beneficjent powinien dołączyć Dokument podsumowujący audyt energetyczny, sporządzony na wzorze obowiązującym w ramach Programu (link) WOP_7_0_0. załącznik – dokument podsumowujący audyt energetyczny, potwierdzający wykonanie audytu energetycznego budynku/lokalu mieszkalnego objętego dofinansowaniem. Dokument ten powinien zostać dołączony do wniosku w GWD jako załącznik w wersji edytowalnej (plik excel) oraz jeżeli wniosek o płatność jest składany wyłącznie w wersji elektronicznej, jako załącznik w pliku zawierającym podpis audytora (w formie elektronicznej lub w formie skanu dokumentu zawierającego odręczny podpis audytora), albo jeżeli wniosek o płatność jest składany po wypełnieniu w GWD w formie papierowej, jako kopię dokumentu podpisanego przez audytora.
Jeśli w ramach umowy o dofinansowanie przewidziano wykonanie audytu energetycznego bez kompleksowej termomodernizacji, Dokument podsumowujący audyt energetyczny może być przekazany w ramach dowolnego wniosku o płatność, powinien jednak zostać złożony zgodnie z powyższym opisem.
W przypadku wymiany źródła ciepła, potwierdzeniem trwałego wyłączenia z użytku źródła ciepła na paliwo stałe jest imienny dokument zezłomowania/karta przekazania odpadu/formularza przyjęcia odpadów metali, w którym wykazane będzie złomowanie kotła centralnego ogrzewania. W uzasadnionych przypadkach, np. trwałego wyłączenia z użytku pieca kaflowego, Beneficjent może udokumentować ten fakt w inny wiarygodny sposób np. przedkładając dokument trwałego odłączenia źródła ciepła od przewodu kominowego wystawiony przez kominiarza.
WAŻNE:
Faktury przedkładane do rozliczenia muszą być wystawione na beneficjenta.Dotacja nie podlega wypłacie, jeśli beneficjent zbył budynek/lokal mieszkalny objęty dofinansowaniem. W przypadku zbycia budynku/lokalu mieszkalnego przed wypłatą dotacji beneficjent przestaje spełniać wymogi definicji beneficjenta zapisanej w Programie i na tej podstawie zostanie mu wypowiedziana umowa dotacji.
Termin
Nabór ciągły wniosków do 31.12.2027
Kontakt
poniedziałek – piątek, godz. 08:00 – 15:00 email: sekretariat@wfosigw.opole.pl
Infolinia ogólnopolska
Tel. 22 340 40 80
Infolinia Czyste Powietrze
Tel. 77 45 37 611 wew. 144, 141, 133, 142, 111 lub 77 44 780 44, 77 44 780 41, 77 44 780 33
Program Priorytetowy Czyste Powietrze
Program Priorytetowy Czyste Powietrze:
Program Priorytetowy Czyste Powietrze obowiązujący od 14.06.2024 r. (link)
Załączniki do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze:
Załącznik nr 1.
Łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową:
Załącznik nr 1 – ulga podatkowa (link)
Załącznik nr 2.
Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla wnioskodawców uprawnionych do PODSTAWOWEGO poziomu dofinansowania:
Załącznik nr 2 – Koszty kwalifikowane część 1 (link)
Załącznik nr 2a.
Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla wnioskodawców uprawnionych do PODWYŻSZONEGO poziomu dofinansowania:
Załącznik nr 2a – Koszty kwalifikowane część 2 (link)
Załącznik nr 2b.
Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla wnioskodawców uprawnionych do NAJWYŻSZEGO poziomu dofinansowania:
Załącznik nr 2b – Koszty kwalifikowane część 3 (link)
WAŻNE:
Aktualną i wcześniejsze wersje Programu oraz wszystkich wymaganych dokumentów i załączników można znaleźć na stronie https://portal.wfosigw.opole.pl/ w zakładce (menu po lewej stronie) „Wymagana dokumentacja”, odpowiednio „Ścieżka przez wfośigw” lub „Ścieżka przez banki„.
Przydatne informacje, z którymi warto się zapoznać
Przy planowaniu zakresu termomodernizacji budynku przydatny może być kalkulator grubości ocieplenia.
Kalkulator grubości izolacji ) Kalkulator grubości izolacji (kape.gov.pl)
Wszystkie kopie dokumentów dotyczących wniosku o dofinansowanie, przekazywane do Funduszu w wersji papierowej, powinny zostać potwierdzone przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem (dopisek „za zgodność z oryginałem” oraz data i podpis wnioskodawcy).
Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji /dotacji z prefinansowaniem, w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” wszystkie oświadczenia przekazywane wraz z wnioskiem w formie elektronicznej należy odpowiednio uzupełnić, wydrukować oraz podpisać przez wskazane w nich osoby lub ich pełnomocnika.
Nie należy wklejać treści lub podpisów do edytowalnych plików pdf. Dokument przesyłany drogą elektroniczną powinien stanowić kopię (skan, zdjęcie) wersji papierowej dokumentu.
W przypadku gdy budynek, którego dotyczy wniosek o dotację, jest przyłączony do sieci gazowej, a gaz używany jest tylko na potrzeby kuchni lub podgrzewania wody, a nie na potrzeby ogrzewania budynku, należy zaznaczyć we wniosku p. B.2.26.
Wyliczona w formularzu wniosku o dofinansowanie wysokość dotacji jest kwotą maksymalną.
Rzeczywista kwota dotacji uzależniona jest od faktycznie zrealizowanego zakresu zadania i poniesionych kosztów. Kwota dotacji do wypłaty wynika z akceptacji poniesionych kosztów kwalifikowanych, maksymalnej kwoty dotacji dla rodzaju dotowanego przedsięwzięcia określonej w Programie Czyste Powietrze oraz limitów dotacji dla poszczególnych elementów zadania (procentowych i kwotowych) wynikających z załączników 2, 2a i 2b do Programu „Czyste Powietrze”.
Dla dotacji lub dotacji z prefinansowaniem:
W przypadku śmierci wnioskodawcy, która nastąpiła w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, obowiązuje tryb postępowania opisany w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
W rozliczeniu całego przedsięwzięcia podlegają również faktury i inne dokumenty księgowe dotyczące realizacji przedsięwzięcia wystawione wcześniej na zmarłego wnioskodawcę.
W przypadku śmierci beneficjenta po zawarciu umowy, prawa i obowiązki wynikające z tej umowy mogą przejść na jego spadkobierców, którzy mają tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego objętego przedsięwzięciem z zastrzeżeniem, że termin realizacji przedsięwzięcia nie może przekroczyć terminu wynikającego z Programu. W takim wypadku, spadkobierca musi wystąpić do WFOŚiGW w Opolu z prośbą o przejęcie umowy o dofinansowanie, a Fundusz podejmie decyzję w sprawie przekazania na inną osobę praw i obowiązków umowy. WFOŚiGW w Opolu poinformuje spadkobiercę o decyzji w formie pisemnej. W przypadku wyrażenia zgody, rozliczeniu całego przedsięwzięcia podlegają również faktury i inne dokumenty księgowe dotyczące realizacji przedsięwzięcia wystawione wcześniej na beneficjenta.
Dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu:
W przypadku śmierci wnioskodawcy po złożeniu wniosku o dofinansowanie, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
W przypadku śmierci beneficjenta po zawarciu umowy, prawa i obowiązki wynikające z umowy dotacji mogą przejść na jego spadkobierców, którzy mają tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego objętego przedsięwzięciem z zastrzeżeniem, że termin realizacji przedsięwzięcia nie może przekroczyć 18 miesięcy od daty złożenia wniosku. W takim wypadku, spadkobierca musi wystąpić do WFOŚiGW w Opolu z prośbą o przejęcie umowy dotacji, a Fundusz podejmie decyzję w sprawie wyrażenia zgody na przejście na inną osobę praw i obowiązków wynikających z umowy.
Umowa o dofinansowanie jest powiązana z umową kredytu. WFOŚiGW w Opolu podejmuje decyzję dotyczącą wyrażenia zgody na przejście na inną osobę praw i obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie na podstawie informacji pozyskanych z banku lub od spadkobiercy dotyczących umowy kredytu. WFOŚiGW w Opolu poinformuje spadkobiercę o decyzji w formie pisemnej. W przypadku wydania zgody, rozliczeniu całego przedsięwzięcia podlegają również faktury i inne dokumenty księgowe dotyczące realizacji przedsięwzięcia wystawione wcześniej na beneficjenta.
Faktury przedkładane do rozliczenia muszą być wystawione na beneficjenta.
Audyt na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie do PP Czyste Powietrze na kompleksową termomodernizację musi spełniać wymogi określone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. nr 43 z dn.18.03.2009 r., poz. 346) z późn. zm. Wypełniony na jego podstawie „ Dokument podsumowujący audyt energetyczny” zawierał wymagane dane oraz wartości potwierdzające uzyskanie efektu ekologicznego w tym osiągnięcie odpowiedniego zmniejszenia zapotrzebowania na energię użytkową zgodnego z Programem, umożliwiające tym samym uzyskanie dotacji na kompleksową termomodernizację. Audyt energetyczny nie będzie zaliczany do kosztów kwalifikowanych, jeżeli koszt audytu został poniesiony wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Aby otrzymać dotację na przedsięwzięcie z kompleksową termomodernizacją należy zrealizować w całości wybrany wariant z audytu energetycznego. Wskazany w audycie energetycznym wariant do realizacji ma gwarantować osiągnięcie co najmniej jednego z dwóch wskazanych w Programie wskaźników kompleksowej termomodernizacji:
• zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok)
i/lub
• zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%.
Warunki realizacji przedsięwzięcia oraz jego trwałości regulują postanowienia umowy dotacji zawarte we wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z zapisami warunków umowy dotacji, przedsięwzięcie po zakończeniu realizacji wchodzi w 5-letni okres trwałości. Po tym okresie umowa zostaje zakończona.
Zbycie nieruchomości objętej przedsięwzięciem w okresie trwałości, nie zwalnia Beneficjenta z realizacji niniejszej umowy, w szczególności zapewnienia zachowania trwałości przedsięwzięcia. W umowie zbycia nieruchomości jej nabywca może przejąć wszystkie obowiązki Beneficjenta z niniejszej umowy. W takim przypadku, Beneficjent jest zobowiązany w terminie 30 dni poinformować wfośigw, z którym zawarł umowę, o fakcie zbycia i podać dane nowego właściciela budynku/lokalu mieszkalnego. Ma tu zastosowanie Art. 523 Kodeksu cywilnego.
W przypadku przejęcia obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie przez nowego właściciela budynku/lokalu mieszkalnego, nabywca będzie odpowiedzialny za zachowanie trwałości. W przypadku braku ww. postanowienia w umowie sprzedaży budynku/lokalu mieszkalnego, za zachowanie trwałości będzie odpowiedzialny Beneficjent.
Do momentu zakończenia okresu trwałości, Beneficjent zobowiązany jest do przechowywania oryginałów dokumentów księgowych oraz pozostałych dokumentów dotyczących przedsięwzięcia, zgodnie z postanowieniami umowy dotacji.